Anna - Ett läsvärt inlägg!

Sedan när blev det djurplågeri att låta hästen gå med inspänningstyglar eller snodd? Sedna när blev man en FRUKTANSVÄRD människa bara man andades pessoabett? Varför läggs man automatiskt i facket - hatad om man använder en viss hjälptygel för att, som ordet menar, hjälpa hästen? Få mig inte ens att börja att snacka om riktigt djurplågeri, för om man sätter en inspänning på sin häst, har det ingenting med djurplågeri att göra. Människor som säger det, vet ingenting om djurplågeri i sådant fall.

Jag kan förstå varför man rider med snodd och jag kan faktiskt även känna med den som rider på pessoa. Ingen av dessa hjälptyglar, bett eller what so ever gör någon egentlig skada om man använder sig av dem på rätt sätt.
Så egentligen har alla dessa s.k. "tortyrredskap" ett oförtjänt dåligt rykte. Visst är det jävligt opraktiskt att rida på pessoa eftersom man måste ge en sådan kraftig eftergift så fort hästen gör rätt, men om hästen går bra på bettet, fine with me. Om hästen inte har så bra ryggmuskler, eller inte känner sig säker i att gå i form, tycker jag bra att det är rätt att sätta på den en snodd eller dylikt, för att hjälpa den att hitta formen istället för att den ska gå och slänga med halsen som kommer bli längre än niagarafallet och få en rygg krokigare än amazonas. Det blir ju ett slags omvänt djurplågeri om man inte hjälper hästen när den behöver hjälp med att hitta t.ex formen.

Och ja, alla små flickor födda 98 som tror att dom är hästviskare kan bara lägga ner, Och nej, ni kan inte läsa hästens tankar. NH har drivits till den punkt då den har nått överdrift, helt klart. Ingenting är naturligt för hästen då den står i "fångenskap" så det kanske är lika bra att vi släpper ut allihopa och låter varenda jävel springa fritt.
Det är liksom inte mer naturligt för en häst att buga än att gå i form, bara för att det är s.k NH.

Man brukar säga så att tomma tunnor skramlar mest och i detta fallet stämmer det alldeles utmärkt på er haters här på denna hemsida. Men som man säger haters gonna hate, potatoes gonna potato. Men helt ärligt. Jag skiter fullständigt i vad människor här tycker. Vad som betyder någonting är att jag trivs med min hästhållning.

Text skriver av Josefine från http://svartogul.blogg.se/.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0