Anna - "Det är bara tråkigare ridtjejer som tycker trav är djurplågeri"

På ridningen idag frågade Ulle om en gren där dom flesta tycker det är djurpålgeri. då svarade jag trav, mest på lite skämt sådär. Jag fick ett väldigt nyttigt svar av min ridlärare som jag tycker alla borde ta vara på.

"Det är bara tråkiga ridtjejer som tycker trav är djurplågeri. Om man spenderar 12 000 i månaden på att få sin häst i topptrim och få den att må bra så är det verkligen inte djurplågeri.
Jag skulle iallfall inte tycka det om jag skulle lagt min månadslön på min häst."

Tycker det här var ett riktigt bra svar, om man tänket efter så stämmer det ju faktiskt!


visst finns det kuskar som inte behandlar hästarna väl, men hallå? I vilka grenar händer inte det. Det är ofta man ser på hopptävlingar att det slits och drars i hästarnas mun för att få hästarna svänga den där minimala svängen i hög hastighet.
Det är ofta på tävlingsplatser där man ser hästarna utpumpade av ork men tvingas hoppa det där höga hindret trots orken är slut.
Det är ofta man ser att hästarna tvingas ner i form, sporrar åker ut och in från hästens sida.
Det är ofta man ser hästarna få en extra smäll av spöt för dom inte vill gå, hoppa, springa eller bara stå stilla.
så mina vänner, kom ihåg, det är ofta man ser sånt här i hästvärlden.

41.jpg

44.jpg
Sedan är tungremmen för hästens bästa, oftast har men den dom första loppen för att hästen ska lära sig att inte svälja tungan, dom brukar oftast inte behöva dom efter som första loppen.
foto: sara båstedt.


Kommentarer
Postat av: Sara häst&ponnyryttare o hobbyfotograf

HAHAHHA DEN FÖRSTA BILDEN....

den hästen har inget öga på den sidan.. <3

Det var typ därför jag tog kort på den!

2011-09-30 @ 22:48:04
URL: http://hoppsmurfen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0